Terug naar homepage

Nog minder dan 3 jaar en u vliegt aan boord van een Mitsubishi. In het orderboekje staan al meer dan 400 MRJ-jets!

De Mitsubishi Regional Jet of MRJ is het eerste Japanse burgervliegtuig sinds meer dan een halve eeuw. Voor de terugkeer van Japan in de commerciële luchtvaart, spaarde Mitsubishi kosten noch moeite om het meest ecologische en zuinige vliegtuig in zijn categorie te bouwen. Na jaren denkwerk ging het MRJ-programma in 2008 van start met de steun van de regering. In 2015 maakte de MRJ zijn allereerste testvlucht. Er bestaan twee modellen, telkens met 2 dubbele zitrijen (unieke categorie): de MRJ 70 met een capaciteit van 78 passagiers en de MRJ 90 die plaats biedt aan 92 reizigers. Beide modellen worden aangedreven door Pratt & Whitney PurePower PW121-motoren.

Minder kerosine

Op het salon van Le Bourget stelde Mitsubishi Aircraft officieel de MRJ voor, een fantastische hoogtechnologische jet van 35 meter lang en met een spanwijdte van 29 meter. De MRJ is bestemd voor regionaal luchtvervoer en onderscheidt zich van de concurrentie door zijn bijzonder lage verbruik. Om dezelfde afstand te overbruggen, heeft de MRJ 10 tot 20% minder kerosine nodig dan zijn concurrenten. Daardoor verkleint de impact van het vliegverkeer op het milieu aanzienlijk, wat voor luchtvaartmaatschappijen ontegensprekelijk een economisch voordeel oplevert. Niet verwonderlijk dus dat het orderboekje aardig volloopt!

1.000 MRJ’s op 20 jaar

Dat is de doelstelling die commercieel directeur van Mitsubishi Aircraft Yugo Fukuhara uitsprak op het salon van Le Bourget. En zo onrealistisch is die uitspraak niet als je ziet dat er nu al 427 MRJ’s besteld zijn. Dat is meer dan 25% van het orderboekje wereldwijd. Lang niet slecht voor een nieuw model waarvan Mitsubishi het eerste exemplaar nog moet leveren. Mitsubishi pakte in Le Bourget uit met een model in de kleuren van de Japanse maatschappij All Nippon Airways (ANA), want aan dit bedrijf worden medio 2020 de eerste MRJ’s geleverd. Daarna komen andere klanten aan bod zoals Japan Airline, Skywest, Trans States Holdings, Eastern... Conclusie: het is dankzij Mitsubishi Aircraft dat Japan opnieuw een vooraanstaande rol zal vervullen in de luchtvaartindustrie.