Terug naar homepage

Trevor Mann, de nieuwe directeur Operations van Mitsubishi, licht de strategie van het merk toe.

Door de krachten te bundelen met de alliantie Renault-Nissan vormt Mitsubishi nu een groep die binnenkort 10 miljoen voertuigen per jaar van de band laat rollen. Op het Salon van Genève stonden de schijnwerpers niet alleen gericht op de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross die er zijn grote debuut maakte, er ging ook veel aandacht naar Trevor Mann, de nieuwe directeur Operations van het merk, die voor de aanwezige media een balans opmaakte. Mann, die eerder zijn steentje bijdroeg tot de wederopstanding van Nissan, geeft toe dat hij met Mitsubishi een gezond merk aantreft.

“Als ik terugblik, dan was Nissan in 1999 klinisch dood. Het merk torste een kolossale schuld van zowat 19 miljard dollar en zat op de knieën. Bij Mitsubishi is dat helemaal anders. Het merk worstelde vorig jaar met enkele problemen, maar het bevindt zich financieel gezien niet in een lastig parket. Mitsubishi verkoopt ongeveer één miljoen voertuigen per jaar en boekt een operationele winst van 6%, wat niet slecht is. Het heeft geen schulden en een goede financiële reserve.”

SUV als drijvende kracht

Mitsubishi is een sterke constructeur, maar de uitdagingen van de toekomst vragen dat je alles eens op een rijtje zet.

“Vandaag is 1 miljoen voertuigen per jaar verkopen niet meer genoeg voor een onafhankelijke constructeur. Ook al heb je een mooie marge en ben je financieel gezond, je boekt niet voldoende winst om te investeren in nieuwe platformen en nieuwe technologieën. Aan de steeds strengere milieu- en veiligheidsnormen voldoen, wordt echt ingewikkeld. We hadden hulp nodig om die uitdagingen aan te gaan.”

Mitsubishi is van oordeel dat de alliantie met Renault-Nissan cruciaal is voor de toekomst.

“Door deel uit te maken van een alliantie zullen we die technologieën kunnen delen. De wereld verandert en auto’s evolueren veel meer naar SUV’s. Net daarin schuilt onze kracht. Met de steun van Renault-Nissan zullen we onze positie op die markt, waar zich duidelijk een heel sterke trend aftekent, kunnen consolideren.”