Terug naar homepage

Winterbanden garanderen uw veiligheid in de koudste en natste periode van het jaar

Winterbanden worden soms verward met sneeuwbanden. Met sneeuwbanden is het altijd uitkijken naar de eerste neerdwarrelende sneeuwvlokken. Met winterbanden is dat anders. Zoals de naam doet vermoeden, is een winterband ontworpen voor het hele seizoen. En voor zo een winterband begint het seizoen zodra de temperaturen zakken onder 7° C. Onder die temperatuur wordt het rubber van een zomerband hard en verliest het zijn efficiëntie.

Remafstanden

In de winter zijn de weersomstandigheden totaal anders dan in de zomer. Daardoor kan de remafstand tot wel 8 maal groter zijn afhankelijk van het wegdek. Een winterband heeft meer grip, biedt meer controle en is veiliger dankzij de kortere remafstand.

Aquaplaning

De winterband onderscheidt zich van de zomerband door de chemische samenstelling van zijn rubber: dit rubber is zo ontworpen dat het soepel blijft bij lage temperaturen, wat de grip op een glad wegdek (nat, sneeuw en ijs) vergroot.

De groeven op het loopvlak zijn ook anders: ze bevatten veel lamellen – kleine ribbels die in de profielblokken zijn aangebracht –,  en er zitten veel meer inkepingen (verhouding vol/hol) in. Door deze twee kenmerken is dit rubber veel elastischer en ‘werkt’ het meer dan bij een zomerband. De controle op een natte, besneeuwde of gladde ondergrond is groter, net als de waterafvoer.

2 of 4 winterbanden?

De wetgeving legt vier identieke banden op. Een veiligheidsmaatregel die nog zinvoller is als we over winterbanden praten. Door slechts 2 winterbanden op de aangedreven wielen te monteren, is de controle bij het wegrijden gegarandeerd maar creëert u een onevenwicht qua grip tussen de voor- en achteras. Monteert u enkel winterbanden op de vooras, dan zal uw auto de neiging hebben om rond zijn as te draaien. Met enkel winterbanden op de achteras, dreigt uw auto van de weg te raken omdat hij rechtdoor blijft sturen.