Terug naar homepage

Mitsubishi waakt over de veiligheid van zwakke weggebruikers met AVAS, het waarschuwingssysteem voor hybride en elektrische voertuigen

Geen enkele statistiek bevestigt dat elektrische voertuigen een risico vormen voor de veiligheid van zogenaamd zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Mensen die wat verstrooid zijn of een verminderd zicht hebben, kunnen zich echter laten verrassen. En onlangs maakten ook de VN en Europa zich enige zorgen. Ze denken aan een regelgeving om elektrische voertuigen meer lawaai te laten maken. Aangenomen wordt dat de rijgeluiden van een auto die in zuiver elektrische modus rijdt – ongeacht of het een hybride of een 100% elektrisch model is – al snel overstemd worden door een gesprek tussen twee personen, die gemiddeld ongeveer 50 decibel produceren. Als pionier in elektrische en hybride wagens heeft Mitsubishi natuurlijk niet gewacht tot sommigen zich zorgen begonnen te maken over de harmonieuze interactie met voetgangers en fietsers om een oplossing te zoeken voor het geluidsarm functioneren van deze alternatieve aandrijflijn. Dankzij zijn AVAS-systeem (dat staat voor ‘Acoustic Vehicle Alerting System’) biedt Mitsubishi al een antwoord op deze problematiek voor elektrische en hybride voertuigen.

Serie-uitrusting op de i-MiEV en de Outlander PHEV

Met AVAS introduceert Mitsubishi een waarschuwingssysteem dat permanent geactiveerd is op de i-MiEV en functioneert tussen 1 en 30 km/u op de Outlander PHEV wanneer hij volledig elektrisch rijdt. Met dit systeem zorgt Mitsubishi voor een harmonieuze interactie tussen de bestuurder en de zwakke weggebruikers rondom hem. Op die manier voorkomt de bestuurder dat hij verrast wordt door een plots opduikende voetganger of een fietser die hem de weg afsnijdt. Elke weggebruiker kan zo beter anticiperen en bijdragen tot een grotere veiligheid.

Voor op de wetgeving

Met dit AVAS-systeem anticipeert Mitsubishi op een voor 2019 aangekondigde wetgeving die bepaalt dat het geluidsvolume minstens 50 dB moet bedragen bij 10 km/u en 56 dB bij 20 km/u. Voor hogere snelheden beveelt de VN geen waarschuwingssysteem meer aan, omdat de aerodynamische geluiden en de banden voldoende lawaai maken om de zwakke weggebruiker erop attent te maken dat er een voertuig aankomt.