Terug naar homepage

Mitsubishi voorloper in elektrische auto’s

De geschiedenis van de elektrische auto’s begon in oktober 1966 toen Mitsubishi een akkoord ondertekende met het bedrijf Tokyo Electric Power om “een prototype van een elektrische auto te bouwen en te testen door gebruik te maken van de vooruitgang van de batterijtechnologie”. Toen werd de basis gelegd voor een halve eeuw onderzoek en ontwikkeling om van de elektrische auto een echt alternatief te maken voor de auto met verbrandingsmotor.

Jaren 70-80: de eerste ‘zero emission’ kilometers

Mitsubishi Motors levert zijn eerste tien elektrische auto’s aan Tokyo Electric. Het Type-E12 op basis van de Minivan is uitgerust met loodbatterijen en haalt een snelheid van 80 km/u. In het kielzog van deze eerste miniserie bouwt Mitsubishi zijn Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck en Delica Van om naar elektrische modellen voor het autopark van energieproducenten.

Jaren 90: lithium-ion technologie en wereldrecord

Na de ontwikkeling van de Lancer Van EV met voeding door nickel-cadmium batterijen ontpopt Mitsubishi zich tot een pionier door belangstelling te tonen voor de ontluikende lithium-ion technologie en tekent het een akkoord met het prestigieuze California Air Resources Board (CARB) waaraan het merk drie elektrische voertuigen levert. Op het einde van een belangrijk decennium voor de evolutie van de technologie van zijn elektrische voertuigen, vestigt Mitsubishi het wereldafstandsrecord in 24 uur met een elektrisch voertuig met een elektrisch aangedreven versie van zijn FTO-EV op lithium-ion en mangaan. Door de erg korte oplaadcyclus van 20 minuten om een afstand van 50 km af te leggen, slaagt de FTOEV erin 2.142 km te overbruggen. Een verbetering van het vorige record met niet minder dan 442 km en goed voor een vermelding in het Guinness Book.

Jaren 2000: start van de serieproductie

Na experimenten met een in de wielen geïntegreerde elektromotor (Colt EV en Lancer Evolution MiEV met integrale transmissie), lanceert Mitsubishi het i-MiEV project waarin het al zijn jongste doorbraken op het gebied van elektromobiliteit bundelt. Het commerciële model i-MiEV – officiële marktlancering in 2009 – is het eerste elektrische voertuig dat in serie wordt geproduceerd en te koop wordt aangeboden door een grote autoconstructeur. Deze doorbraak van de elektrische mobiliteit voor het grote publiek wordt bekroond met de prijs voor ‘Meest Geavanceerde Technologie’ in het kader van de verkiezing ‘Japanse Auto van het Jaar 2009-2010’’.

Jaren 2010: hybrides en de technologie van de toekomst

De Outlander PHEV ontleent zijn technologie aan de i-MiEV en is de eerste oplaadbare hybride SUV met twee autonome elektromotoren die een grote autoconstructeur op de markt brengt. Hij biedt het beste van twee werelden: een elektromotor en een verbrandingsmotor. Maar dat betekent niet dat Mitsubishi afstapt van de 100% elektrische mobiliteit. In 2015 stelt Mitsubishi de eX-Concept voor. Deze compacte SUV compact, die aangedreven wordt door een elektrisch systeem van de nieuwste generatie, heeft een hoogperformante batterij aan boord die gekoppeld wordt aan compacte elektromotoren met hoog vermogen. De eX-Concept past diverse kneepjes toe om lichter aan de start te komen en laat een autonomie van 400 km optekenen.