Terug naar homepage

De topdesigner werkt al twee jaar aan de restyling van Mitsubishi

Tsunehiro Kunimoto is een levende legende op het vlak van autodesign. In 2014 werd hij directeur design bij Mitsubishi. In Car Magazine vertelt hij honderduit over zijn opdracht en de geest die hij de toekomstige Mitsubishi-modellen wil inblazen.

“Het is niet alleen mijn taak om een nieuwe designstrategie uit te werken, maar ook om een nieuwe globale visie te bedenken voor het merk”,  aldus Kunimoto in het Britse magazine. “Ik werk graag rond identiteit en karakter. Dat is het meest opwindende aspect van mijn job”.

Dynamisch schild

“Onze klanten zijn diep verankerd in de Mitsubishi-familie. Natuurlijk moeten we met sommige producten een grote stap durven te zetten, maar ik wil de waarden waar het merk voor staat in ere houden. Het nieuwe design van de voorsteven is nauw verbonden met onze geschiedenis”.

“Dynamic Shield’ (dynamisch schild), zo luidt de bijnaam van dit nieuwe gezicht. Een agressieve zwarte X (het ‘dynamische’ deel) wordt gecombineerd met in verstek gezaagde vierkanten (het ‘schild’).

“De expressie van de prestaties ligt traditioneel in de vorm van de luchtinlaten. Die hoeven vandaag echter niet meer zo groot te zijn. Daarom brengen we het prestatievermogen nu tot uiting in de zwarte afwerking van het radiatorrooster”.

Denk echter niet dat deze esthetische keuze alleen maar een kwestie is van identiteit…

“In die zwarte zone kunnen we tal van apparaten integreren, bijvoorbeeld lange-afstandsradars en camera’s voor adaptatieve cruise-control en semi-autonoom rijden. De ingenieurs zijn daar heel blij mee. In tegenstelling tot metaal, heeft het zwarte oppervlak immers geen enkel nadelig effect op de werking van de radar”.

Een vorm geboren uit functionaliteit

Het concept van het ‘Dynamic Shield’ is het resultaat van een grondige dna-analyse van het merk. Kunimoto: “Ik wilde weten wat er nu zo typisch is aan het merk Mitsubishi. Daarvoor heb ik klanten ondervraagd op markten die voor ons heel belangrijk zijn. Een heel interessante oefening. Wat zowat overal naar voor kwam, van Thailand tot Duitsland over Groot-Brittannië, is dat Mitsubishi een uitstekend imago geniet en dat de klanten vooral de robuustheid en betrouwbaarheid van de producten waarderen”.

Uit deze enquête trok de Japanse designer een algemene conclusie. “Een heel belangrijke eigenschap van Mitsubishi, is dat de vorm de functie volgt. Heel wat automerken mikken vooral op het emotionele aspect, maar wij geloven meer in de functionele waarde”.

De eerste Mitsubishi’s met de handtekening van Kunimoto zullen in 2017 worden voorgesteld in Genève. “Daar zullen we een gloednieuw productgamma introduceren met de nieuwe identiteit van het merk. U zult begrijpen dat ik nog drukke tijden tegemoet ga!”, besluit de topdesigner met een brede glimlach.